Wednesday, June 10, 2009

kisah tukaang gunting rambut dan si kene gunting

Punye la busan aku malam ni sebab aku kene tunggu abang aku balik dari shah alam dan kemungkinan sampai jb pukul 2.30am dan aku kene amik die kat bustand..mata ni pun dah mengantuk gile. Tapi tibe-tibe je aku teringat kisah tukang gunting dan si kene gunting yang aku dengar aritu kat kaset..katenye kisah benar..agak menarik..jom dengar aku cerite, hilang sikit busan aku ni..cerite die macam ni...

pada satu hari, seorang lelaki masuk la ke sebuah kedai gunting rambut yang agak besar dan berhawa dingin.. lalu lelaki itu disapa oleh sorang tukang gunting..(zaman ni orang pakai mesin kot).."Bang, nak gunting rambut ke? haa, duduk sni"..lelaki itu pun dengan tenangnye duduk di kerusi empuk yang ditunjukkan tadi dan berkata "potong pendek ye, macam biase".."oh,boleh-boleh".. suasana senyap seketika yang kedengaran hanyalah bunyi deruan mesin potong rambut.. tiba-tiba, tukang gunting rambut tu memulakan perbualan dan sehingga ke satu tajuk yang mnyentak hati lelaki itu..tukang rambut itu berkata "awak tahu tak, kat dunia ni mane ada tuhan?"..lelaki itu hanya berdiam diri untuk mendengar hujah tukang gunting tu seterusnya.."klo ada tuhan kat dunia ni, takkan la ade orang yang hidup susah, sampai ada melarat aku tengok, lagi-lagi yang kne penyakit teruk, ade yang merempat kat jalan-jalan. klo ade tuhan mesti die xkan biarkan hamba-hambanya mcm 2"..."tengok dekat palestin, kat thailand..banyak lagi la...".. tukang gunting rambut tu meneruskan hujahnya sehinga tiada apa lagi yang hendak die katakan..sementara itu, di luar kedai gunting rambut itu, lalulah seorang lelaki yang berambut panjang dan kelihatan rambutnya melekat-lekat dan duduk di sudut tiang di hadapan kedai.. lelaki, si kene gunting rambut pun berkata "emm..dkat dunia ni kalau awak nak tahu, mane ade tukang gunting rambut"..."eh,mane boleh tak ade, ni saya tengah gunting rambut ni, tak nampak ke?" tukang gunting rambut itu menjadi pelik..."ar, cube tengok lelaki kat luar tu, kalau ada tukang gunting rambut kat dunia ni..macam mane ade orang yang berambut panjang macam orang tu"..."saya tukang gunting rambut dkat sini, saya tahulah, die mmg selalu duduk situ, tak pernah datang sini. macam mane saya nak gunting rambut die. kalau orang datang mintak tolong gunting rambut kat kedai ni, saya gunting punye la".."haaa, macam tu la analoginya..tuhan ada kat dunia ni.. cuma hambaNya saje yang tidak datang kepada tuhan..tidak meminta pada tuhan...sebab tu la diorang jadi macam tu..klo tak mintak macam mane tuhan nak bagi"... lelaki itu meneruskan hujahnya.." klau tengok kat quran pon ader tulis "Mintalah kamu kepadaku, Aku perkenankan permintaan kamu itu". ( Al-Mukmin, 60)".."btol x ape yang saya cakap ni?".. tukang gunting rambut tu hanya diam membisu..

brilliant.. best tak?best kan..huhu.. bule la kite same-same amek iktibar kat cite ni..ok la, abang aku pon dah sampi dah..aku gerak dlu..

wsalam