Saturday, May 9, 2009

dikala dingin malam

Dikala dingin malam, aku terasa sunyi dengan hanya ditemani bunyi deruan angin yang menyejukkan suasana malam yang mendung diselangi dengan rintitan air hujan dan keadaan di luar ketika itu amat gelap gelita dan aku hanya ditemani oleh cahaya lampu kalimantang. Dalam tika itu, telintas di benak fikiranku betapa bumi ini turut menangis kerana takut kepada Allah SWT, walhal aku yang diciptakan lebih sempurna dari makhluk lain di muka bumi ini masih ragu-ragu dengan kebesaran dan kekuasaan Allah SWT. Apakah aku akan terus begini? Apakah aku tidak sedar bahawa suatu masa kelak aku akan dihantar ke muka pengadilan dihadapan Allah SWT? Apakah aku tidak takut dengan janji seksaan yang amat pedih kepada hambanya yang lalai dan leka dengan nikmat dunia yang disalahguna?. Disaat itu, deras air mataku mengalir, terasa sebak didadaku, tiada jawapan yang dapat aku ungkapkan, tiada madah yang dapat aku bahaskan, baru aku sedar betapa jahilnye hidup menumpang di dunia ciptaan Allah SWT. Ingin sahaja aku meraung memecah kesunyian malam di atas kelalaian aku tetapi aku tidak mampu, adakah ruang untuk aku kembali kepada fitrah asal kejadian seorang manusia sebagai hamba yang sepatutnya mentauhidkan Allah dimuka bumi ini?. Aku mula melangkah longlai, dengan sedikit iman yang tersimpan didada, aku bangun berdiri menunaikan solat sunat. Setiap gerakan terasa berat tika fikiran singgah memikirkan azab yang disediakan untuk hamba lalai seperti aku, setiap bacaan menambah derasan dan sebak didada, terasa amat malu kepadaNYA tuhan sekelian alam dengan kejahilan lampau yang membutakan mata hatiku. Setiap saat aku merasa risau, dimanakah tempat aku kelak? Adakah lagi tempat aku disisiNYA? Berderai kembali air mataku. Aku amat berharap kepada Allah SWT, yang maha pengampun lagi maha penyayang agar mengampunkan segala dosaku, menerangkan kembali cahaya hati yang telah lama usang, memberi peluang lagi kepada aku untuk menjadi seorang hamba yang bersyukur dengan nikmatNYA yang tidak putus yang dikurniakan kepada semua hamba, tidak kira kepada yang beriman ataupun tidak. Maha Besar Tuhan sekelian alam. Sesungguhnya aku akan menyesali dosa ini hingga nafas terakhirku.


Wahai sahabat sekalian, sedarlah bahawa hidup kita tidak lama di atas muka bumi ini. Seperti Rasul junjungan telah bersabda, dari Anas bin Malik r.a, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Jarak masa aku diutuskan dengan berlakunya Hari Kiamat adalah seperti dua jari ini (iaitu jari telunjuk dan jari tengah)."(HR Muslim), begitulah hampirnya kiamat dengan kita. Ingatlah, walau kita rasa kiamat dunia itu lama, hasil serangan pemikiran orientalis yang mengandaikan kiamat berlaku pada 2100, sesungguhnya ingatlah kiamat kecil itu sendiri yang akan mendatangi kita pada bila-bila masa sahaja. Apakah kita sudah menilai sedalam-dalamnya amalan-amalan kita sehingga kita berpuas hati dengan keadaan kita sekarang? Fikirkanlah sebelum terlambat, sebelum penyesalan itu datang ketika kita sudah tidak punyai apa-apa, dan tika itu peluang sudah tiada lagi, bahawasanya kita adalah orang yang rugi ketika itu.


Dikatakan setelah amalan kita dihisab, kita punyai satu ujian yang akan ditentukan sendiri oleh amalan kita iaitu melepasi titian yang menyambungkan kita ke syurga dan terbentang dibawahnya neraka jahanam yang menyala-nyala apinya. Nabi Muhammad SAW telah mengambarkan bahawa jambatan tersebut adalah lebih tipis dari sehelai rambut dan lebih tajam dari sebilah pedang. Dikatakan semasa merentasinya, ada mereka yang berjaya menyeberangi, ada juga yang berjaya namun luka terkena sabatan duri-duri dan besi-besi kait yang merobek sebahagian anggota tubuhnya sementara ada yang gagal sehingga terjatuh dan terjerembab dengan wajahnya terlebih dahulu masuk ke dalam api menyala-nyala Neraka Jahannam(nauzubillah).


“Dan Neraka Jahannam itu memiliki jembatan yang lebih tipis dari rambut dan lebih tajam dari pedang. Di atasnya ada besi-besi yang berpengait dan duri-duri yang mengambil siapa saja yang dikehendaki Allah. Dan manusia di atas jembatan itu ada yang (melintas) laksana kedipan mata, ada yang laksana kilat dan ada yang laksana angin, ada yang laksana kuda yang berlari kencang dan ada yang laksana onta berjalan. Dan para malaikat berkata: ”Rabbi sallim. Rabbi sallim.” ( ”Ya Allah, selamatkanlah. Selamatkanlah.”) Maka ada yang selamat, ada yang tercabik-cabik lalu diselamatkan dan juga ada yang digulung dalam neraka di atas wajahnya.” (HR Ahmad 23649)


Pada ketika itu orang-orang yang beriman akan termasuk dalam golongan yang melepasi jambatan sirat dengan selamat tanpa sedikit pun kecederaan dan mereka adalah golongan yang berhak untuk melangkah ke pintu syurga. Namun apa yang menjadi persoalan utama, apakah keadaan kita ketika itu?adakah berjaya atau tidak?. Mari kita sama-sama merenung kembali hadis Nabi Muhammad SAW:-


“Allah akan memanggil umat manusia di akhirat nanti dengan nama-nama mereka ada tirai penghalang dari-Nya. Adapun di atas jembatan Allah memberikan cahaya kepada setiap orang beriman dan orang munafiq. Bila mereka telah berada di tengah jembatan, Allah-pun segera merampas cahaya orang-orang munafiq. Mereka menyeru kepada orang-orang beriman: ”Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebagian dari cahaya kamu.” (QS Al-Hadid ayat 13) Dan berdoalah orang-orang beriman: ”Ya Rabb kami, sempurnakanlah untuk kami cahaya kami.”(QS At-Tahrim ayat 8) Ketika itulah setiap orang tidak akan ingat orang lain.” (HR Thabrani 11079)


Tahulah kita bahawa kunci melepasi jambatan sirat adalah dengan keimanan yang nyata dalam hati kerana pada saat menyeberangi jambatan sirat setiap orang dibekali Allah cahaya agar mampu melihat jalan yang sedang disusuri di atas jembatan tersebut. Dan bila ia termasuk dalam golongan mukmin sejati cahaya yang diterimanya itu akan setia menemani dan menyinari dirinya sepanjang perjalanan itu hingga sampai ke ujung menjelang pintu surge. Janganlah kita masuk kepada golongan yang berpura-pura yang pada zahirnya begitu komited kepada islam tetapi pada hakikatnya mereka adalah orang-orang yang mempunyai perasaan benci kepada islam dan sering menunggu masa untuk menghancurkan islam itu sendiri. Sesungguhnya mereka ini akan bersama-sama golongan orang beriman merentasi titian sirat, tetapi cahaya mereka akan hilang di pertengahan jalan dan jatuh ke lembah neraka.


”Siapakah yang mau meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, maka Allah akan melipat-gandakan (balasan) pinjaman itu untuknya, dan dia akan memperoleh pahala yang banyak, (yaitu) pada hari ketika kamu melihat orang mu'min laki-laki dan perempuan, sedang cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, (dikatakan kepada mereka): "Pada hari ini ada berita gembira untukmu, (yaitu) surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai yang kamu kekal di dalamnya. Itulah keberuntungan yang banyak. Pada hari ketika orang-orang munafik laki-laki dan perempuan berkata kepada orang-orang yang beriman: "Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebahagian dari cahayamu". Dikatakan (kepada mereka): "Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya (untukmu)". Lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu. Di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya dari situ ada siksa. Orang-orang munafik itu memanggil mereka (orang-orang mu'min) seraya berkata: "Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kamu?" Mereka menjawab: "Benar, tetapi kamu mencelakakan dirimu sendiri dan menunggu (kehancuran kami) dan kamu ragu-ragu serta ditipu oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah; dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh (syaitan) yang amat penipu. Maka pada hari ini tidak diterima tebusan dari kamu dan tidak pula dari orang-orang kafir. Tempat kamu ialah neraka. Dialah tempat berlindungmu. Dan dia adalah sejahat-jahat tempat kembali.” (QS Al-Hadid ayat 11-15)


Maka apakah amal perbuatan kita yang melayakkan kita Berjaya merentasi jambatan sirat? Apakah cahaya dari amalan kita cukup untuk menerangi perjalan merentasi jambatan sirat? Ternyata tidak, dan ternyata sebaik-baik jalan adalah kembali semula kepada islam sebenar. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Allah SWT telah berfirman:-


”Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan Taubatan Nasuhan (taubat yang semurni-murninya), mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapus kesalahan-kesalahanmu dan memasukkan kamu ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama dengan dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: "Ya Tuhan kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu". (QS At-Tahrim ayat 8)

Al-Hakim meriwayatkan dari Ibnu Mas’ud, dari Nabi Muhammad SAW, beliau bersabda: ”Shirath itu setajam pedang dan sangat menggelincirkan.” Beliau melanjutkan: ”Lalu mereka melintas sesuai dengan cahaya yang mereka miliki. Maka di antara mereka ada yang melintas secepat meteor, ada pula yang melintas secepat kedipan mata, ada pula yang melintas secepat angin, ada pula yang melintas seperti orang berlari, dan ada pula yang berjalan dengan cepat. Mereka melintas sesuai amal perbuatan mereka, hingga tibalah saat orang yang cahayanya ada di jari jempol kedua kakinya melintas, satu tangannya jatuh, dan satu tangannya lagi menggantung, satu kakinya jatuh dan satu kakinya lagi menggantung, kedua sisinya terkena api neraka.”


Dengan ini, sama-samalah kita bergandingan menuju ke jalan syurga. Janganlah kita meninggalkan sahabat-sahabat kita yang sedang lalai dengan hayalan dunia. Janganlah mereka menjadi penyebab kita ditarik ke neraka disebabkan keangkuhan kita dalam beribadah yang akan dijadikan bahan persoalan mereka kepada kita “apakah yang dilakukan oleh kita untuk menyedarkan mereka?” Sebarkanlah islam dengan kadar kemampuan kita, sesungguhnya Allah SWT tidak melihat kepada hasil seruan kita tetapi Allah melihat kepada usaha yang ikhlas dari hambaNYA. Marilah kita saling mengingati dan melindungi sahabat-sahabat seiman dengan kita.


“Barangsiapa melindungi seorang Mukmin dari kejahatan orang Munafik, Allah akan mengutus malaikat untuk melindungi daging orang itu –pada hari Kiamat- dari neraka jahannam. Barangsiapa menuduh seorang Muslim dengan tujuan ingin mencemarkannya, maka Allah akan menahannya di atas jembatan neraka jahannam hingga orang itu dibersihkan dari dosa perkataan buruknya.” (HR Abu Dawud 4239)


Sekian, Wallahua’alam.




2 comments:

::Aliffadhol:: said...

hebat la zainal skang...haha

DinZ said...

ek,bukan bwat sume tu..sparuh aku edit je dri artikel orng..huhu